Byta propeller på battrailer – att tänka på

Känns det som att det är dags att byta propeller på din båt? Många tycker att det är dags för en ny när båten börjar att kännas både tung och seg att föra fram. Det kan även vara så att motorn brukar övervarva när du är i full hastighet. Ovanstående situationer är goda anledningar till att byta, men vad ska man tänka på när man byter och hur går det till?

Den propeller som du har på din båt kommer att vara avgörande för vilka egenskaper som båten får. Propellern styr nämligen betydligt mycket mer än man kan tro. Många gör misstaget av att behålla en gammal propeller, med det resonemang att den fortfarande är hård och blank. Det är lätt att man tror att så länge propellern ser snygg ut, så fungerar den också bra, men så är inte alltid fallet. Man kan egentligen säga att det inte finns någon max-livslängd på en propeller. Hur länge din kommer att fungera bra beror på hur du tar han om den. Den som vill förlänga livslängden ska t.ex. se till att byta offeranoder med jämna mellanrum och undvika att köra på saker och ting så att propellern skadas. Då kan även det billigaste alternativet hänga med ett riktigt bra tag.

Att tänka på när du ska byta propeller

Det finns flera saker som är viktiga att tänka på när du ska byta propeller. Här nedan har vi samlat ihop en liten lista med punkter som är värda att fundera över. Gör inte det klassiska misstaget att köpa en för stor propeller. Många tror att en större propeller och båttrailer från (https://propellerteknik.se/md-trailer) kommer att vara mer ekonomisk då den varvar lågt, men så är inte fallet. Om det är så att din motor inte orkar jobba upp sig så kommer bränsleförbrukningen att öka istället.

  • Hur mycket vägar båten? Här är det viktigt att titta på den totala vikten. Med det menar vi båt inklusive vatten, bränsle, packning och passagerare.
  • Vad är det som du ska använda båten till? Ska du t.ex. använda den till vattenaktiviteter som vattenskidor eller vill du ha den för att kunna ta långa och rofyllda fisketurer?
  • Alla båtar har en medföljande instruktionsbok och i denna kommer du att hitta information om vad som är motorns rekommenderade maxvarvtal. När du drar på och sätter båten i maxfart är det viktigt att du faktiskt uppnår detta varvtal och kanske även lite över detta.
  • Vilket material vill du att din propeller ska ha? Idag finns det propellrar i aluminium, plast, brons och i rostfritt stål. Alla material kommer med sina egna egenskaper samt för- och nackdelar. Vi rekommenderar att du läser på om de olika materialen innan du gör ditt val.