Ska du söka eller ska du köpa?

Många företag arbetar idag aktivt med att marknadsföra sig på Google och andra sökmotorer. Det man dock behöver komma ihåg är att alla sökningar inte innebär att man vill köpa något. Det finns dessutom sökningar som är riktade mot att köpa en produkt och då vill man ha hjälp att göra bra val.

Sökintention

Du kan lyckas bättre med både annonsering och SEO om du känner till begreppet sökintention. Givetvis är begreppet vidare än vi går igenom här men vi ska ta upp de mest grundläggande frågeställningarna. En sökintention, alltså syftet med en sökning kan grovt delas upp i två grupper, informationssökning och köpsökning.

Informationssökning

När du använder en sökmotor kan det vara i syfte att hitta information om något. Tar vi ämnet husbilar som exempel så är en typisk informationssökning att skriva ”hur många husbilar finns det i Sverige?”. Det här är en fråga som man vill ha svar på men den har ingen ”köpintention”.

 

Breda sökord

Ytterligare en variant av sökord som oftast innefattar informationssökningar är breda sökord som ”husbil”. Det här sökordet har många sökningar och oftast ganska få av dem som leder till affärer. Använder du SEO väl kan du få mycket trafik från ett sånt här sökord. Det kommer i första hand bygga varumärke och i andra hand hjälpa dig sälja produkter.

 

Breda sökord som insteg

Breda sökord används både av de som är intresserade av att köpa av de som samlar fakta. Men att få någon att köpa direkt efter att de sökt på ”husbil” är oftast ett för stort steg. Det du däremot kan göra är att bjuda på information om husbilar och sen internt på din hemsida länka vidare till sidor där du säljer husbilarna.

 

Smala sökord för köp

Det finns många smala sökord med få sökningar per månad som är tydliga ”köpsökningar”. Det kan exempelvis vara ”begagnad husbil för fem personer under 100 000 kr”. Om du är bra på SEO kan du fånga upp många sådana ”longtail ord” och få affärer den vägen. Det kräver ett gediget SEO arbete men lönar sig ofta i längden.

 

Breda sökord för köp

Givetvis finns det breda sökord för köpsökningar som exempelvis ”köpa husbil”. De här orden bör du satsa på att ranka bra på eftersom de kan ge många affärer. Här är det många som optimerar med SEO vilket gör konkurrensen högre och arbetet med resurskrävande, ta hjälp av https://apexseo.se/. Fördelen är förstås att du kan få bra avkastning på investeringen om du lyckas väl.